Få fuld adgang GRATIS ved oprettelse klik her    
BaadSnak :: DK

Gå tilbage   BaadSnak :: DK > Køb/Salg > Køb Båd
Registrer Forum Galleri Chat Links Guides OSS Medlemsliste Kalender Marker alt som læst

Svar

Emne værktøjer Visningsmåde
Gammel 8th March 2008, 16:17
niklashjensen niklashjensen er offline
Registreret medlem
Gast

Registreringsdato: Mar 2008
Førstegangskøber

Jeg skal på markedet og købe en brugt sejlbåd, og har desværre ikke nogen i nærmeste omgangskreds der ved en masse om sejlbåde.
Jeg efterlyser derfor gode råd ved køb, eventuelle "klassiske" fælder eller råd om hvad jeg bør se mig om efter når jeg ønsker følgende:

En rimeligt vedligeholdelsesfri glasfiberbåd årgang ca 1980
størrelse ca. 24 fod
Rummelig og nem at sejle
Stabil motor, gerne indenbords
Flot finish og sejlegenskaber som hastighed og evne til at gå tæt på vinden mindre vigtigt.

Jeg skal kort sagt have en campingvogn med mast...
Prisleje ca. 50.000
Markedet er jo en jungle for en novice som mig!!

Jeg har kigget meget på en Albin vega. Nogen der har erfaringer med dem??
på Forhånd tak for hjælpen!
9klas
Besvar med citat
Gammel 8th March 2008, 16:28
LarsH's avatar
LarsH LarsH er online nu
Medlem af foreningen Baadsnak
Admiral

Registreringsdato: Apr 2006
Hej Niklas

Velkommen til BS.

Vi har en guide om køb af båd, der vender rigtig mange emner/spørgsmål i forbindelse med køb af båd. Den er her http://www.baadsnak.dk/forum/downloads.php?do=cat&id=3

Til dine lidt mere konkrete spørgsmål, kommer der helt sikkert svar i løbet af weekenden.

De skal bruge begge hænder til at styre med.
Besvar med citat
Gammel 8th March 2008, 21:17
mma mma er offline
Løjtnant

Registreringsdato: Jan 2008
De bedste bud på en "campingvogn" med mast, må være en Granada 24, Bandholm 24 eller måske en Maxi 68 eller 77 samt selvfølgelig en Vega (26 - 27 fod) som du nævner, men til 50.000 for du nok en båd i bedre stand ved køb de andre nævnte, alle fås med både indenbords -og udenbords motor. Har selv haft en Bandholm 24 og sammenlignet med vegaen har den faktisk næste samme plads i kahytten selv om den er 2 - 3 fod mindre. Og så virker den noget stærker bygget.

Husk at tjekke sejl, røstjern, kølbolte, rorbeslag, vinduer, evt. skroggennemføringer, riggen både den løbende og den stående, specielt vantskrugerne glemmer man hvor dyre er. Osmosse angrab skal du selvfølglig også være på vagt overfor. Har båden org. indenbords motor skal den tjekkes gundigt. Ville selv gå efter en udenbords hvis det bare er til at skubbe båden til og fra pladsen. En ca. 30 år gammel motor kan næsten kun blive et dyrt bekendskab. Er der tale om en indenbords benzinmotor så er der også brandfaren at tage højde for.

Til 50.000 for du nok svært ved at finde en båd der ikke trænger til lidt udskiftning/renovering inden for kort tid.

Sidst redigeret af mma : 8th March 2008 kl. 21:21.
Besvar med citat
Gammel 13th March 2008, 17:50
niklashjensen niklashjensen er offline
Registreret medlem
Gast

Registreringsdato: Mar 2008
tak for gode råd! valget faldt på en maxi efter mange vejledninger. Alle lovpriser jo den pram, men hvad er dens svagheder mon? der må jo være nogen...
Besvar med citat
Gammel 13th March 2008, 17:52
LasseJ's avatar
LasseJ LasseJ er offline
Admin
Admiral

Registreringsdato: Sep 2005
Jeg har netop erfaret at Hundredeårshønen har en Maxi 77.....måske der er nogle erfaringer du kan suge fra ham??

Og stort tillykke med din nye båd!

Har du spørgsmål ang reklame på BS, så send mig en PM.

Nuværende båd:
Maxum 2900SE 2*Mercruiser 5.0MPI

Eks både:
Formula 292 FasTech 2*6,2l Mercruiser
Bayliner Ciera 245 Mercruiser 5,0MPI
Baja 232 Performance 350Mag MPI
Searay 170 CB
Global Spectre
Besvar med citat
Gammel 13th March 2008, 18:08
Spi D Spi D er offline
Admiral

Registreringsdato: Sep 2005
Citer:
Oprindeligt indsendt af niklashjensen Se indlæg
tak for gode råd! valget faldt på en maxi efter mange vejledninger. Alle lovpriser jo den pram, men hvad er dens svagheder mon? der må jo være nogen...

Den har jo i hvert fald mange år på bagen, så de seneste 20 års udvikling er den ikke med på.

Det er bare ikke sikkert, at det er enulempe... der er hittet på mange moderne unoder i produktudviklingens hellige navn, men lige præcis klassiske sejlbåde er jo OK som de er.

Besvar med citat
Gammel 13th March 2008, 18:48
Klopf Klopf er offline
Kontreadmiral

Registreringsdato: Oct 2007
Ja tillykke med din maxi. Du har naturligvis meldt dig på http://maximalt.dk/

Jeg har ikke selv interesse i sejlbåde men har ved flere lejligheder læst nogle artikler skrevet af maxi-ejere på dette site. Og der er i den grad nogle herlige mennesker og artikler at finde, så held og lykke.

Se f.eks. ham her. Herlig gut http://maximalt.dk/Modeller/77/Svend...r/Kapitel4.htm

Ellers er det bare at fyre løs herinde.
Besvar med citat
Gammel 13th March 2008, 21:33
mma mma er offline
Løjtnant

Registreringsdato: Jan 2008
Svagheder

Citer:
Oprindeligt indsendt af niklashjensen Se indlæg
Den største svaghed jeg kan komme i tanke om er fæstningen af røsterne på de ældre modeller, de var simpelthen forkert fæstet, hvilket kan medføre revner i glasfiberen omkring røstjernet til overvanten. Fejlen er dog rettet på mange 77ere i dag. Både med højre produktionsnummer end ca. 2500 (1978 og frem) har ikke problemet, de fik forstærket fæstningen fra værftet.

Utæt vinduer pga. trækket fra riggen er normalt.

Maxi 77 er et samlebåndsprodukt, hvilket bl.a. betyder at skroget er sprøjtestøbt, og dermed ikke så stift som et håndoplagt. Mange kalder dem også for en ”IKEA båd”

Der er ikke meget plads til en motor under dørken, så 77ere med indebords motor har altid S-drev, jeg har ikke meget forstand på motorer så om det er et minus ved jeg ikke. De fleste er monteret med en Penta MD 5 diesel eller en MB 10 benzin, men har også set maxier med Vire 7 hk. 2-takt. Ville under alle omstændigheder foretrække en med udenbordsmotor, med dit budget.

Det en fin båd med masser af plads og fornuftige sejlegenskaber.
Besvar med citat
Svar

Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg