PDA

Se fuld version : Mapsource til Garmin kortplotter

Hvam
5th November 2007, 09:48
Hej ved i hvor man downloade Mapsource til garmin?:boat:

Spi D
5th November 2007, 11:41
Det kan man vistnok ikke - i hvert fald fungerer kortene ikke i dit apparat med mindre du har en gyldig licens.

Garmin (og de andre der sælger elektroniske kort) sidder ret hårdt på deres rettigheder og bestemte fra start, at de ikke ville have taget r*ven (a´la producenterne af computerprogrammer).

ENN
5th November 2007, 13:05
Mapsource programnmet kan downloades fra www.garmin.com (http://www.garmin.com) - men du kan ikke bruge programmet til noget uden en gyldig kopi af Garmin`s kort (Blue Chart)

Programmet fungerer for øvrigt fint.

Dog er servicen fra Garmin ikke eksisterende - bestilte et upgrade for måneder siden (lavede et separat indlæg om dette) og har selvfølgeligt intet set til upgraden

Spi D
5th November 2007, 13:25
Nåjajo - jeg tænkte på kortene..

Hvam
5th November 2007, 20:58
Jeg har nu købt kortet, men kunne nu godt tænke mig Mapsource så jeg kan ligge mine spor ind?

Jeg syntes at have læst det følger med kortet men der var ingen cd med til min kun opdate på et SD kort!

Spi D
5th November 2007, 21:00
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Hvam
5th November 2007, 21:24
Hehe tak for at du vil skære det ud i pap for mig :)
Jeg er ved at downloade

Hvam
5th November 2007, 21:33
Jeg har desværer stadig problemer, da det downloadet program krever at man har instaleret Mapsource for at instalere:fighting0029:

ENN
5th November 2007, 21:39
Du må gøre et eller andet galt - jeg instalerede det fra garmins hjemmeside og det virker fint.

Prøv evt at afinstalere og instalere igen - noget er gået galt i din instalation

Hvam
5th November 2007, 21:51
Have du så ikke noget softwaer fra garmin på din Pc i forvejen?

Spi D
5th November 2007, 21:59
Hvis der skulle være en mapsource med kortet, skal du vel bare have den eftersendt?

Hvam
6th November 2007, 08:35
Kan stadig ikke få det til at virke.

Her i fået den med jeres kort?

Spi D
6th November 2007, 08:39
Jeg fik apparat og kort som én levering, og da var MapSource'n med.

Nu er det hele imidlertid solgt..

Spi D
6th November 2007, 09:20
Alternativ:

:D GRATIS kort-software, der passer til de fleste gps'er:

http://harukaze.sakura.ne.jp/garmap/gm2125fe.zip

Hvam
6th November 2007, 09:33
Den prøver jeg lige
:character0006:

Klopf
13th August 2009, 20:52
Nogen der ved om det er muligt at downloade MapSource (lovligt) fra nettet?

Majoros
13th August 2009, 21:09
Det er det ikke

Klopf
14th August 2009, 06:58
Hmmm - spøjst.
Når jeg søger diverse steder står der at MapSource som regel leveres med den hardware man køber hos Garmin - altså sammen med plotteren, gps'en osv.
Jeg har 2 legalt købte Garmin-navigatorer og ingen af pakkerne indeholdt en cd med softwaren.

Hvor har I andre fået det fra?

Hmmmm !

Thomi
14th August 2009, 07:00
Nogen der ved om det er muligt at downloade MapSource (lovligt) fra nettet?
Hvis du taler om kortmateriale, så er Garmins process, at man bestiller en CD hos den danske importør, og derefter køber en kode på Garmins internationale hjemmeside.

Klopf
14th August 2009, 07:02
Hvis du taler om kortmateriale, så er Garmins process, at man bestiller en CD hos den danske importør, og derefter køber en kode på Garmins internationale hjemmeside.
Nej - jeg har et kort på min plotter og det er ikke opdateringer til det, jeg søger. Jeg ved godt at alle former for søkort skal købes af Garmin.

Majoros har tidligere skrevet at han sidder på pc'en og laver ruter i MapSource og så overfører han det til plotteren. Det vil jeg også.
Jeg har plotteren og et usb-kabel, men der er jo ingen software på pc'en til at lave noget i. Så jeg har en forventning om at MapSource kan bruges til det.

Klopf
14th August 2009, 08:06
Gå på Garmins hjemmeside og hent lovligt og gratis programmet Training Center. Derefter henter man en af opdateringerne til MapSource, og så kører det.

Thomi
14th August 2009, 09:57
Nej - jeg har et kort på min plotter og det er ikke opdateringer til det, jeg søger. Jeg ved godt at alle former for søkort skal købes af Garmin.

Majoros har tidligere skrevet at han sidder på pc'en og laver ruter i MapSource og så overfører han det til plotteren. Det vil jeg også.
Jeg har plotteren og et usb-kabel, men der er jo ingen software på pc'en til at lave noget i. Så jeg har en forventning om at MapSource kan bruges til det.

Det har du fuldstændigt ret i, det er det Mapsource gør. Dem jeg har fundet på Garmin.com kræver man har en oprindelig Mapsource installeret - hvert fald ifølge teksten på hjemmesiden. Min første mapsource kom fra en cd-rom som fulgte med min plotter. Nu går jeg så ud fra du ikke har en sådan skive. Jeg vil lige bruge et øjeblik og se om jeg kan finde noget som kan hjælpe.

Klopf
14th August 2009, 10:17
Det har du fuldstændigt ret i, det er det Mapsource gør. Dem jeg har fundet på Garmin.com kræver man har en oprindelig Mapsource installeret - hvert fald ifølge teksten på hjemmesiden. Min første mapsource kom fra en cd-rom som fulgte med min plotter. Nu går jeg så ud fra du ikke har en sådan skive. Jeg vil lige bruge et øjeblik og se om jeg kan finde noget som kan hjælpe.
Nu har jeg kort leget med det og forsøgt at overføre noget fra min plotter til mapsource. Der kommer intet over og jeg er faktisk i tvivl om software'en kan koordinere med alle former for Garmin-plottere og Garmin-kort. MapSource skal jo ligesom have et fornuftigt kort man kan arbejde i og det skal vel overføres fra plotteren ??

Thomi
14th August 2009, 11:33
Nu har jeg kort leget med det og forsøgt at overføre noget fra min plotter til mapsource. Der kommer intet over og jeg er faktisk i tvivl om software'en kan koordinere med alle former for Garmin-plottere og Garmin-kort. MapSource skal jo ligesom have et fornuftigt kort man kan arbejde i og det skal vel overføres fra plotteren ??
Mapsource kan mig bekendt tale med alle plottere som har USB interface. Jeg lurer lidt over det du skriver med at overføre kortmateriale fra plotter til PC. Hos mig er det omvendt. Jeg har installeret SW og kortmateriale på PCen og overfører kort, waypoints, ruter osv fra PC til plotter. Jeg tror ikke umiddelbart det andet vil virke.

Klopf
14th August 2009, 11:36
Mapsource kan mig bekendt tale med alle plottere som har USB interface. Jeg lurer lidt over det du skriver med at overføre kortmateriale fra plotter til PC. Hos mig er det omvendt. Jeg har installeret SW og kortmateriale på PCen og overfører kort, waypoints, ruter osv fra PC til plotter. Jeg tror ikke umiddelbart det andet vil virke.Man kan overføre begge veje.
Jeg har et Bluechart G2 Vision kort og det blev leveret på SD-kort og er sat i plotteren. Når jeg åbner MapSource findes der er spartansk kort der ikke kan bruges til at planlægge ture på vandet med. Så pointen er jo at få et brugbart søkort over på pc'en så jeg kan komme i gang med planlægningen.

Thomi
14th August 2009, 11:59
Man kan overføre begge veje.
Jeg har et Bluechart G2 Vision kort og det blev leveret på SD-kort og er sat i plotteren. Når jeg åbner MapSource findes der er spartansk kort der ikke kan bruges til at planlægge ture på vandet med. Så pointen er jo at få et brugbart søkort over på pc'en så jeg kan komme i gang med planlægningen.
På den installation jeg har, der skal være en unlock kode på PCen - ellers viser den kun det der minimalistiske kort. Den giver også en fejlmeddelelse om at kortet er locked.
Jeg er ikke heeelt overbevist om du kan downloade kort fra plotter til PC. Det går så meget hurtigere end upload, at jeg tror det kun er kort identerne der downloades, og kortmaterialet skal være installeret på maskinen for at kunne ses i Mapsource.
Som jeg ser det, så skal du have kortmaterialet fra Garmin i PC læsbart format sammen med en unlock kode.

Riphans
14th August 2009, 12:55
Det lyder som om du ikke har låst kortet op på pc'en.. jeg har selv Garmin g2 Vision Card: Denmark, Skagerrak & Kattegat, Jul 08 (VEU710L)
hvor alt er med, hvis den er låst op.. til det skal man bruge både ID nr fra gps og så kort ID.. Så bliver alt synligt, afh. af hvor mange detaljer man vælger at få vist..

Klopf
14th August 2009, 18:50
Det lyder som om du ikke har låst kortet op på pc'en.. jeg har selv Garmin g2 Vision Card: Denmark, Skagerrak & Kattegat, Jul 08 (VEU710L)
hvor alt er med, hvis den er låst op.. til det skal man bruge både ID nr fra gps og så kort ID.. Så bliver alt synligt, afh. af hvor mange detaljer man vælger at få vist..
Jeps, jeg mangler at låse op. Men hvor får man de koder fra. Selve GPS'ens ID kan jeg hente via MapSource, men unlock-koden der skulle være 8 cifre har jeg ikke. Det ser ud til at man skal bruge en kupon ??? Sådan en var der i hvert fald ikke i pakken da jeg købte den.

kusk
14th August 2009, 21:32
hej

her er alle de links du skal bruge til Traingcenter og mapsource samlet
og lidt info om hvor du bruger det
er der noget så bare kontakt mig så skal jeg prøve at hjælpe dig

http://forum-da.havfiskeren.dk/viewtopic.php?t=9
mapsource info kommer et stykke nede på tråden

jeg kan lige fortælle at Mapsource skulle udgå i år
efter garmins plan kommer der et nyt og bedre program har gramin dk. skrevet til mig
mvh
kusk
61267240

Riphans
15th August 2009, 09:04
Har været på Garmins side og kommet frem til følgende:
Question: </SPAN> How do preprogrammed cards work with my PC?

Answer: Preprogrammed Cards are designed to be used on the GPS units only. There is not any way to load the mapping from preprogrammed cards to the computer.

Så der er vist ikke meget at gøre:sign0176:

kusk
15th August 2009, 11:38
hej
som jeg forstår dig har du forsøgt at hente sø kortet på garmin.com
har jeg ret i det?
men det kan du ikke
du skal selv have garnin søkort på en cd/dvd
og lægge det der fra, sådan har jeg gjort det virker perfekt
mvh
kusk

Klopf
15th August 2009, 19:32
hej
som jeg forstår dig har du forsøgt at hente sø kortet på garmin.com
har jeg ret i det?
men det kan du ikke
du skal selv have garnin søkort på en cd/dvd
og lægge det der fra, sådan har jeg gjort det virker perfekt
mvh
kusk
Nope - jeg har kortet på et SD-kort.
Men som Riphans skriver, kan det bare ikke lade sig gøre at få det sk... kort ind på pc'en.

Tak for hjælpen :-)

kusk
16th August 2009, 07:01
hej
som er blev inforneret af garnin
så kan det kort på SD kortet heller ikke bruges
det skal være det på Bluecart Cd
det er det jeg har på
men prøv da at ringe til Christian Pleelh 48105000 hos garmin og hør om det kort kan bruges
den mand ved meget og er meget hjælpsom
mvh
kusk

Spi D
16th August 2009, 07:20
Kernen i Garmins politik omkring koder er simpelthen et spørgsmål om kopisikring.

Man har, i modsætning til visse softwareproducenter, fra start bestemt sig for en praksis, der sikrer at man får penge for sine produkter og rettigheder.

Sammen med apparater der bruger BlueChart CD får man en personlig unlock kode. Koden registreres via internet og kan registreres én gang til én ejer og til ét apparat. Kortets og apparatets serienummer bliver lænket sammen, så kortet kan ikke bruges i andre apparater idet der dog følger to koder med hvert kort, så man kan genbruge/videresælge eller dele én gang. Men ud over det er det bare ærgerligt, at man ikke kan købe ny plotter og genbruge sit kort.
Der er mange kort på CD'en, men der "oplåses" kun kort svarende til den kode man har (købt) sammen med apparatet. Når koden bruges åbnes kortene og kan indlæses & overføres til apparatet via kabel og da flere apparater har begrænset hukommelse kan man få brug for at indlæse påny, hvis man skal sejle i nye områder. Ligeså med ruter og andet, man måtte have lavet.

Som altid har nogen bestemt sig for at søge en vej udenom rettighederne, og der findes en del software som giver lidt muligheder.

Apparater med kortdata på hukommelseskort er anderledes kopisikret, men sjovt nok ham ikke lige mulighed for at kopiere frit... Nogle af den type apparater har mulighed for at ruter m.v. kan laves på pc og lægges på separat hukommelseskort, som så indsættes i plotteren, efter at den har indlæst selve kortdata.

For så vidt angår MapSource og Garmin 620 er proceduren beskrevet i manualen:
http://www.retrevo.com/r/23362ci457/56/Copying+Merging+MapSource%C2%AE+Data+GPSMAP+620/ (http://www.retrevo.com/r/23362ci457/56/Copying+Merging+MapSource%C2%AE+Data+GPSMAP+620/)

Skagerak21
16th August 2009, 11:31
Spid: Det kan jeg kun bekræfte...!

Jeg solgte min Garmin plotter og overgav alle dokumenter, koder mv. til ny ejer.
Da han skulle registrere instrumentet kunne det ikke lade sig gøre.
3 måneder efter og 15 mails + 1 erklæring fra mig til Garmin på den legale overdragelse, fik den nye ejer sin egen kode.

Besværligt??? Måske, men der er åbenbart et behov for det..:evilgrin0040:

Riphans
16th August 2009, 14:04
Sad og kiggede lidt på Ebay og fandt Bluechart Atlantic som dækker Europa m.m og det rækker vist rigeligt til der hvor jeg kommer til at sejle..
Og med denne version kan man planlægge ruter osv..
Kig selv: http://cgi.ebay.com/GARMIN-MAPSOURCE-BLUECHART-ATLANTIC-CD-010-10318-00_W0QQitemZ360127479906QQcmdZViewItemQQptZGPS_Map s_Software?hash=item53d9454062&_trksid=p3286.c0.m14
Men det er ikke g2 kort men prisen er god :)

NarkoKrig
16th August 2009, 21:35
G2 vision kan ikke benyttes med mapsource, uden hokuspokus.

Det leveres på SD kort som rent .img format, og uden de nødvendige mapsource filer.

Der findes dog diverse ikke garmin udviklede produkter, til at merge flere kort (landkort / bykort / søkort til et kort, samt lægge diverse unlock koder ind) Derudover kan der kompiles mapsource indexfiler, til .img filerne.

Har ikke leget med den sidste del endnu, men når jeg kommer så langt skal jeg nok give en lille guide på det.

Har selv Merged mine søkort med mine europa bilkort, og lagt 3stk unlock koder ind, så jeg ikke skal skifte sdkort hele tiden. (har en colorado jeg benytter både til bil, skovture, samt båden)

Om det er lovligt eller ej ved jeg ikke, men har ingen skrubler, efter som jeg har købt alle kortene.

Du kan pm mig for mere info :)

Spi D
17th August 2009, 10:45
Det er sådan set forståeligt at du har god samvittighed fordi du har betalt for kortene. Hvis du læser licensbetingelsernse, der for USA-virksomheder altid er en omfattende affære, vil du se at køb af varen ikke giver dig ret til at gøre hvad som helst med den.

a) You have no rights with respect to the Software or any portion thereof and shall not use the Software or any portion thereof except as expressly set forth herein. Without limiting the generality of the foregoing, You agree not to (i) reverse engineer, decompile, disassemble, modify or create derivative works of the Software; (ii) sublicense, lease, rent, assign, distribute, repackage, rebrand, or otherwise transfer or disclose the Software, any portion thereof or any accompanying documentation to any third party; or (iii) cause, assist or permit any third party (including an end-user) to do any of the foregoing.

(b) Specifically excluded from the license set forth in this Agreement are any uses or operation of the Software in connection with any products, systems, applications or hardware other than devices manufactured by GARMIN or any of its subsidiaries.

(c) You agree to be fully responsible for your own conduct and content while using the Software and for any consequences thereof. You agree to use the Software only for purposes that are legal, proper and in accordance with this Agreement and any applicable policies or guidelines. By way of example, and not as a limitation, You agree that when using the Software, You will not:
• upload, post, email or transmit or otherwise make available content that infringes any patent, trademark, copyright, trade secret or other proprietary right of any party, unless You are the owner of the rights or have the permission of the owner to post such Content;
• use the Software or other content for any illegal or unauthorized purpose;
• remove or alter any copyright, trademark or other proprietary rights notices contained in the Software or any other GARMIN content, including but not limited to maps and/or driving directions; or
• transmit any viruses, worms, defects, Trojan horses, or any items of a destructive nature.
In the event that You are located outside of the United States, You agree to comply with any laws, rules or regulations in your locale or in the location of your web server regarding online conduct and acceptable content, including laws regulating the export of data to the United States or your country of residence.

Riphans
17th August 2009, 16:23
G2 vision kan ikke benyttes med mapsource, uden hokuspokus.

Det leveres på SD kort som rent .img format, og uden de nødvendige mapsource filer.

Der findes dog diverse ikke garmin udviklede produkter, til at merge flere kort (landkort / bykort / søkort til et kort, samt lægge diverse unlock koder ind) Derudover kan der kompiles mapsource indexfiler, til .img filerne.

Har ikke leget med den sidste del endnu, men når jeg kommer så langt skal jeg nok give en lille guide på det.

Har selv Merged mine søkort med mine europa bilkort, og lagt 3stk unlock koder ind, så jeg ikke skal skifte sdkort hele tiden. (har en colorado jeg benytter både til bil, skovture, samt båden)

Om det er lovligt eller ej ved jeg ikke, men har ingen skrubler, efter som jeg har købt alle kortene.

Du kan pm mig for mere info :)

Du må hellere passe på Garmin's FBI de kommer og burer dig inde, for hvis man skal følge amerikanske regler må man jo dårligt selv taste adressen ind..
Griner lidt, for hvis man søger på nettet kan man finde ALT til Garmin, og det ligger endda på sider fra det store land..
Er lidt det samme med at sikre bilen/båden, hvis der er nogen, der vil omgå systemmet skal de nok få det til at lade sig gøre..Hackere/tyveknægte er desværre altid et skridt længere fremme end hvad man sikrer sig imod :fighting0025: